허대찬은 기술과 미디어로 조성된 오늘날의 환경과 그 안에서의 현상 및 인간 활동에 관심을 두고 미디어아트 및 디자인 분야에서 연구자, 큐레이터, 교육자로서 한국의 미디어아트 활동의 순환 및 아카이빙을 위한 다양한 활동을 진행중이다. 미디어문화예술채널 앨리스온의 편집장(2019-), 게임 연구 집단 더플레이 대표, 한국디자인사학회의 학술지 편집위원으로 활동하고 있다.
《오픈미디어아트페스티벌》2021-2022과 《KIAF 2023 미디어아트 특별전》의 공동 큐레이터, 한국문화예술교육진흥원 창의예술교육랩과 콘텐츠진흥원 콘텐츠임팩트사업 등에서 교육 기획 및 실행, 예술경영지원센터 Art Korea Lab과 현대자동차 ZER01NE 등에서 멘토링 등 전문인 지원에 대한 협력 활동을 진행했다. 최근 아트센터나비와 함께 Re:Media Art of Korea since 2000의 공동 기획과 모더레이팅을 진행했으며 이에 대해 2024년 하반기 출판 예정이다.
Daechan Heo is a researcher, curator, and educator in the fields of media art and design, focusing on the contemporary environment shaped by technology and media, along with the phenomena and human activities within it. He is actively involved in various initiatives to promote the circulation and archiving of Korean media art. He currently serves as the Editor-in-Chief of the media arts channel ALICEON.co.kr(2019-), the head of the game research group The Play, and a member of the editorial board for the Journal of Design History Society of Korea.
Heo has co-curated the Open Media Art Festival (2021-2022) and the KIAF 2023 Media Art Special Exhibition. He has also led educational planning and execution for initiatives like the Creative Arts Education Lab at the ARTE(KOREA ARTS & CULTURE EDUCATION SERVICE) and Contents Impact Program at the Korea Creative Content Agency. Additionally, he has collaborated on mentoring and professional support projects with Art Korea Lab of the Korea Arts Management Service and Hyundai ZER01NE. Recently, he has co-curated and co-authored Re:Media Art of Korea since 2000 with Art Center Nabi, which is set to be published soon.